Rozważania na temat tego, czy wejść z firmą w świat online czy nie raczej, nie powinny zajmować wiele czasu. Choć przesadzone wydaje się powiedzenie, że jeśli nie ma cię w internecie to nie istniejesz, to jednak jest to obecnie naturalny krok do tego, by rozwijać swoją działalność.
Coraz więcej sektorów rynku, stawia bardziej śmiałe kroki w wirtualnym świecie. Lokalne warsztaty samochodowe, gabinety stomatologiczne czy salony fryzjerskie nie mogą już liczyć tylko na klientów – przechodniów. Rozumiejąc, że dzisiaj coraz częściej klienci zamawiają usługi online, właściciele z sektora usługowego podejmują wyzwanie i chcąc pozostać konkurencyjnymi, budują swoją markę na nowo.
Rzeczywiście trudno sobie wyobrazić, że w 2016 r. są jeszcze firmy, których właściciele nie są przekonani do działania online. W pewnych branżach pokutuje przeświadczenie, że wystarczy dobra lokalizacja, a klienci się znajdą. Tylko, że współczesny klient rzadziej się „przechadza” w poszukiwaniu dobrego fryzjera. Prędzej zapyta Google o to, który fryzjer w jego okolicy jest dobry i tani, jeśli twój zakład nie istnieje w wirtualnej rzeczywistości, ten klient jest już stracony. Nigdy nie dowie się o twoim salonie.
Zatem przesądzone wydaje się pojawianie się coraz większej ilości firm w internecie. Choć te, które nie mają swoich stron, mogą się już tam znajdować (Zumi, PKT, katalogi firm), to jednak jeśli nie mają własnej witryny są mniej wiarygodne, a nawet mogą budować wrażenie nieprofesjonalnych.
Jak w takim razie zadbać o to, by profesjonalny wizerunek ze świata offline przełożyć na ten wirtualny?
Przede wszystkim trzeba zadbać o to, by dobrze wybrać wykonawcę strony. To nie musi być trudne. Wprowadzenie firmy do internetu wiąże się z paroma elementami. Musisz znać swój budżet i chociaż namiastkę oczekiwań wobec tego, jak ma prezentować się twoja firma na stronie.
Jak powinna wyglądać współpraca na linii zleceniodawca – wykonawca? Pamiętaj o 5 krokach, jakie powinny zostać podjęte przez agencję, by zbudować najlepszą stronę WWW, odpowiadającą potrzebom firmy.
1. Unikamy błędów już na wstępnym etapie prac – analizujemy i przygotowujemy specyfikację
Agencja wie, jak przenieść wartości firmy na stronę internetową. Niezwykle ważna jest współpraca na linii zlecający – agencja. Początkowy etap prac wymaga ustalenia szczegółów i do rozmów zapraszany jest właściciel firmy. To on najlepiej zna swoją branżę, wie co jest istotne, co trzeba podkreślić lub czego unikać. W ten sposób powstaje specyfikacja, która obejmuje w swoim zakresie funkcjonalność strony. Projekt musi dokładnie odpowiadać na potrzeby klienta.
2. Wstępny zarys nawigacji po stronie
By uniknąć poprawek już na „żywym organizmie”, agencja powinna przygotować schemat nawigacji po stronie. Innymi słowy, prototyp strony internetowej pozwala na wyeliminowanie nieporozumień w kontaktach pomiędzy agencją a zlecającym. To oznacza, że przedstawiony prototyp poddawany jest ocenie i testom, dzięki temu można we wstępnej fazie wykryć brakujące funkcje, doprecyzować wymagania, czy też zdiagnozować potencjalne trudności.
3. Powstaje projekt UI (User Interface)
Następnym naturalnym krokiem, który prowadzi do budowy najwyższej jakości strony, jest projekt UI. Ten obejmuje idealne rozmieszczenie poszczególnych elementów strony. Formularz kontaktowy, rejestracyjny, systemy do zapisów, koszyk, moduły informacyjne czy stopka są elementami witryny, które zawsze się na niej pojawiają. Jednak nie mogą znajdować się w przypadkowym miejscu. Argumentem do jego umieszczenia w tym a nie innym miejscu nie może też być wyłącznie fakt, że po prostu ładnie się w tym miejscu prezentuje. UI polega na tym, że nie dość, że wszystkie elementy muszą tworzyć spójną całość, to jeszcze muszą znaleźć w najbardziej odpowiednich miejscach. Takich, które użytkownik w intuicyjny sposób odnajdzie i chętnie z nich skorzysta.
4. Trzeba to wszystko zaprogramować
Projekt UI jest niezbędny do tego, by strona WWW przynosiła optymalne efekty. Jednak to nadal tylko projekt. Żeby wszystko poprawnie działało i projekt stał się żywym i sprawnie funkcjonującym „organizmem”, trzeba to wszystko odpowiednio zaprogramować. Od tego są specjaliści, którzy rozpoczynają pracę nad uruchomieniem właściwej strony po akceptacji projektu. Całą pracę można porównać do budowy np.: domu. Najpierw trzeba zmierzyć teren, przygotować plany, projekt domu, by wreszcie rozpocząć budowę. Programiści odpowiedzialni są za to, jak ostatecznie będzie funkcjonowała strona. Wykorzystują do tego język HTML i CSS i tworzą kod strony, by potem połączyć go z systemem do zarządzania treścią (CMS).
5. Czas wystartować – premiera strony WWW
No właśnie, skoro projekt został już odpowiednio pocięty i zaprogramowany, nie pozostaje nic innego, jak wystartować z witryną w sieci. Temu zawsze towarzyszy dreszczyk emocji. W końcu nad stroną prace trwają kilka miesięcy, oddaje się projektowi część siebie. Zarówno projektanci, graficy, jaki i właściciel firmy pracują nad tym, by efekt był najwyższej próby. Jeszcze ostatnie testy w środowisku testowym, „przeklikanie” strony i można przegrywać projekt z produkcji do wirtualnej przestrzeni.
W tej chwili te pięć kroków jakie powinien podjąć wykonawca strony internetowej to w zasadzie standard. Tak pracują najlepsi i tylko w ten sposób można uniknąć błędów, osiągnąć oczekiwany efekt. Wprawdzie ładne i przejrzyste strony można wykonać na bazie darmowych szablonów, które będą responsywne i stosunkowo intuicyjnie wykonane, jednak czy na pewno chcemy, by nasza strona wyglądał jak setki innych zbudowanych na tym samym motywie? Chcąc wyróżnić się na tle konkurencji, warto zadbać o unikatowość, dostarczanie niezapomnianych doświadczeń, budowanie pozytywnych emocji wokół własnej marki. Obietnica oparta na tych elementach buduje najlepsze relacje z klientami.
Nie można zapominać o jeszcze jednej rzeczy, która jest niezwykle istotna. Cały czas mówimy o warstwie graficznej i funkcjonalnej strony WWW. Grafika i funkcje to nie wszystko. Na każdej witrynie musi znaleźć się dobrze wyeksponowana treść. Treść, która tworzy z grafiką jedną i spójną całość. Na etapie projektowania trzeba już przemyśleć koncepcję tego, jak firma chce się komunikować z klientami, jakich treści używać i jak je eksponować. Dzisiaj marketing treści jest niezwykle cennym narzędziem. Dzięki dobrze dobranym słowom zostanie podkreślony nie tylko charakter marki i wizerunek eksperta w branży, ale z dobrze dobranymi frazami można skutecznie walczyć o wysokie pozycje na listach wyszukiwania.